Ogólne Warunki Zakupów
Ogólne Warunki Zakupu Towarów i Usług przez
Biuro Techniczno-Handlowe BTH Import Stal Sp. z o.o.
z siedzibą w Podłężu
Postanowienia ogólne
- Niniejsze Ogólne Warunki Zakupu Towarów i Usług mają zastosowanie do wszystkich umów dostawy/sprzedaży towarów i/lub usług zawieranych przez Biuro Techniczno-Handlowe BTH Import Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Podłężu jako odbiorcę/Kupującego.
- Użyte w dalszej części dokumentu określenia oznaczają:
- Dostawca – podmiot będący drugą stroną umowy dostawy/sprzedaży,
- Zamawiający – Biuro Techniczno-Handlowe BTH Import Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Podłężu,
- Strony – Dostawca i Zamawiający,
- Zamówienie – dokument wystawiony przez Zamawiającego określający co do zasady treść zawieranej przez strony umowy dostawy/sprzedaży. Jeżeli w dalszej części niniejszych OWZ jest mowa o zamówieniu należy przez to rozumieć również zawartą umowę,
- OWZ – niniejsze Ogólne Warunki Zakupu Towarów i Usług dokonywanych przez Biuro Techniczno-Handlowe BTH Import Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Podłężu.
- OWZ stanowią integralną część wszystkich umów dostawy/sprzedaży zawieranych przez Strony i określają wzajemne relacje pomiędzy Stronami. Odstępstwo od stosowania niniejszych OWZ wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. W przypadku rozbieżności pomiędzy warunkami umowy uzgodnionymi przez Strony a niniejszymi OWZ, zastosowanie mają warunki sprzedaży ustalone umownie przez Strony.
- OWZ podane są do wiadomości i akceptacji Dostawcy najpóźniej przy składaniu Zamówienia, ponadto dostępne są na stronie internetowej www.bth.pl. Jeżeli Dostawca pozostaje w stałych stosunkach handlowych z Zamawiającym przyjęcie przez Dostawcę OWZ przy pierwszym zamówieniu uważa się za ich akceptację dla wszystkich pozostałych Zamówień i umów sprzedaży, aż do czasu zmiany ich treści lub odwołania ich stosowania.
- Przystąpienie przez Dostawcę do realizacji Zamówienia równoznaczne jest z pełnym zaakceptowaniem zarówno szczegółowych warunków Zamówienia, jak i niniejszych OWZ.
- Niniejsze OWZ są kompletnym i jedynym uregulowaniem umownym wiążącym strony w zakresie zakupu przez Zamawiającego towarów/usług. Wszelkie inne uregulowania (warunki ogólne, wzorce umów, regulaminy itp.) stosowane przez Dostawcę nie mają zastosowania i nie wiążą Zamawiającego, nawet jeśli zostaną mu doręczone.
Zawarcie umowy
- Warunkiem zawarcia umowy jest złożone Dostawcy przez Zamawiającego Zamówienie.
- Dostawca zobowiązuje się do potwierdzenia przyjęcia Zamówienia do realizacji w formie pisemnej i doręczenia Zamawiającemu tego potwierdzenia faksem lub za pośrednictwem poczty elektronicznej w terminie do 3 dni roboczych od daty złożenia Zamówienia.
- Zamawiający ma prawo wycofać (anulować) lub zmienić złożone Zamówienie do momentu otrzymania od Dostawcy potwierdzenia przyjęcia go do realizacji.
- Zamawiający jest uprawniony do wycofania (anulacji) Zamówienia/ odstąpienia od Umowy zawartej na podstawie Zamówienia lub renegocjacji jego warunków z Dostawcą w przypadku gdy:
- Zamówione jest realizowane z opóźnieniem przez Dostawcę w stosunku do ustalonych terminów,
- Zamawiający pozostaje w sporze z jakiegokolwiek tytułu z Dostawcą lub podmiotem z nim powiązanym kapitałowo lub osobowo (np. reklamacje dotyczące różnych zamówień, nierozliczone płatności, problem z komunikacją, opóźnienia w realizacji innych zamówień),
- Dostawca wyraża wolę zmiany warunków realizacji Zamówienia.
- Jeżeli Dostawca nie akceptuje w jakimkolwiek zakresie treści Zamówienia, wówczas zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od daty jego złożenia, zawiadomić od tym Zamawiającego w formie pisemnej pod rygorem nieważności i ewentualnie wskazać na jakich warunkach Zamówienie może być zrealizowane (zawiadomienie to może być doręczone Zamawiającemu e-mailem lub faksem). Jeżeli Zamawiający na piśmie pod rygorem nieważności zaakceptuje warunki wskazane przez Dostawcę w w/w zawiadomieniu, wówczas dochodzi do zawarcia umowy, w przeciwnym razie Zamawiający przestaje być związany Zamówieniem i umowa nie zostaje zawarta.
- Nieotrzymanie przez Zamawiającego pisemnego zawiadomienia o braku akceptacji treści Zamówienia w terminie wskazanym w pkt 2, oznacza, że Dostawca zaakceptował Zamówienie i przyjął je do realizacji, co jest jednoznaczne z zawarciem umowy dostawy/sprzedaży pomiędzy Stronami o treści wynikającej z Zamówienia.
- Dostawca nie ma prawa powierzać realizacji Zamówienia podmiotom trzecim bez uprzedniej zgody Zamawiającego wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności. Dostawca ponosi pełną odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób i podmiotów, którymi posługuje się przy realizacji Zamówienia, z uwzględnieniem warunków Zamówienia, OWZ i innych uzgodnień dokonanych na piśmie pod rygorem nieważności pomiędzy stronami.
Realizacja Zamówienia
- Realizacja Zamówienia następuje zgodnie z warunkami dostawy określonymi w Zamówieniu oraz w terminie w nim wskazanym.
- Ceny nabywanych przez Zamawiającego towarów i/lub usług określone będą w Zamówieniu. Ceny zawierają wszystkie podatki (z wyjątkiem podatku VAT), marże, ubezpieczenia, koszty transportu i wszelkie inne koszty, jakie mogą być poniesione przez Dostawcę w związku z realizacją Zamówienia, a także wszelkie materiały do pakowania, ochrony, wzmacniania i mocowania towarów.
- Dostawca zobowiązany jest doręczyć Zamawiającemu wraz z towarem wszelkie dokumenty dotyczące tego towaru takie jak atesty, certyfikaty jakości, deklaracje zgodności, jak również wszelkie inne dokumenty wymagane prawem, odpowiednimi normami lub wskazane przez Zamawiającego w Zamówieniu.
- Dostawca zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania Zamawiającego w formie pisemnej, o wszelkich możliwych opóźnieniach w realizacji Zamówienia. Powyższe zawiadomienie nie wyłącza, ani nie ogranicza odpowiedzialności Dostawcy za opóźnienie w realizacji Zamówienia.
- Opóźnienie w realizacji Zamówienia upoważnia Zamawiającego do wycofania (anulacji) Zamówienia lub renegocjacji jego warunków z Dostawcą oraz upoważnia Zamawiającego do odstąpienia od umowy zawartej na podstawie tego Zamówienia w całości lub części według wyboru Zamawiającego, w terminie 12 miesięcy licząc od dnia powstania tego opóźnienia.
- Za opóźnienie w realizacji Zamówienia, Dostawca zobowiązany jest do zapłaty Zamawiającemu kary umownej w wysokości 1 % wartości Zamówienia za każdy dzień opóźnienia w realizacji Zamówienia, maksymalnie do 20 % wartości Zamówienia.
- Zamawiający ma prawo do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.
- Dokument dostawy musi zawierać informacje umożliwiające pełną identyfikację towaru w odniesieniu do Zamówienia (w tym poprzez wskazanie w dokumencie dostawy numeru partii towaru, paczki lub wytopu oraz numeru i daty Zamówienia), zaś sam towar dostarczony musi być w pełni identyfikowalny (przywieszki, nadruki, cechy na materiale i analogiczne oznaczenie na dokumentach towarzyszących tej dostawie).
- Dostawca zobowiązany jest do skutecznego poinformowania Zamawiającego o wysyłce towaru (podając środek transportu i numer, wykaz towaru wraz z ilościami w podziale na wytopy/partię produkcyjną/itp.) najpóźniej na 1 dzień roboczy przed planowaną dostawą.
- Jeżeli z Zamówienia wynika, że Zamawiający odbierze towar od Dostawcy we własnym zakresie wówczas towar ten musi być odpowiednio przez Dostawcę przygotowany i załadowany na podstawiony środek transportu.
- Towar musi być przez Dostawcę zabezpieczony przed uszkodzeniem i warunkami atmosferycznymi na czas transportu, składowania i przeładunku/rozładunku, czyli w całym procesie logistycznym realizacji zamówienia.
- Dostawca zobowiązany jest do zapewnienia właściwego transportu Towarów wszelkimi stosownymi środkami i przy użyciu właściwego wyposażenia i akcesoriów.
- Dostawca ponosi pełną odpowiedzialność za osoby, którymi posługuje się przy realizacji Zamówienia (w tym za spedytorów i przewoźników) i nie może się od tej odpowiedzialności zwolnić wskazując na brak winy w wyborze lub powierzenie czynności podmiotowi, który zawodowo trudni się jej wykonywaniem. Dostawca odpowiedzialny jest za terminową zapłatę należności przysługujących podmiotom biorącym udział w realizacji Zamówienia, w szczególności należności przysługujących spedytorom i przewoźnikom.
- Prawo własności Towarów przechodzi na Zamawiającego w momencie wydania mu Towarów.
- Przejście korzyści i ciężarów związanych z Towarami, w tym odpowiedzialność za szkody osobowe i majątkowe związane z Towarami przechodzi na Zamawiającego po umożliwieniu Zamawiającemu zbadania Towarów w miejscu przez Strony uzgodnionym oraz w momencie bezusterkowego odbioru Towarów (ilościowego i jakościowego) przez Zamawiającego chyba, że Strony postanowią inaczej.
- Dostawca towarów jest zobowiązany do poinformowania Zamawiającego na piśmie pod rygorem nieważności o wszelkich ewentualnych ograniczeniach w obrocie oferowanymi przez niego towarami, wynikających z obowiązujących przepisów (krajowych lub unijnych).
Jakość towarów/usług
- Towar nie może mieć żadnych śladów korozji, uszkodzeń oraz żadnych innych wad.
- Jeżeli jakość towarów nie została uzgodniona w Zamówieniu, to w każdym przypadku winna być zgodna z obowiązującymi normami.
- Dostawca zobowiązuje się w każdym przypadku, że dostarczany towar:
- Dla materiałów płaskich(kręgi, arkusze, paski blach):
- Zgodność z normą: EN10029, EN10259, ISO 9444-2, ISO 9445
- Towar będzie mógł być użyty: do cięcia laserowego(wolny od naprężeń wewnętrznych), produkcji mebli gastronomicznych, AGD, szlifowania, szczotkowania, foliowania
- Dla rur i profili:
- Towar będzie spełniał wszystkie normy w zależności od metody spawania: ASTM A554, EN10217-7, EN10357, EN10296-2
- Rury i profile będą proste, bez śladów rdzy, nadające się do dalszej obróbki: szlifowania, polerowania, gięcia etc.
- Dla prętów i kątowników
- Pręty i kątowniki będą dostarczone bez śladów rdzy, nadające się do dalszej obróbki, gięcie, cięcie, drążenie, toczenie
- Dla pozostałych towarów zamawianych obowiązują normy zazwyczaj uznawane jako standardowe.
- Dla materiałów płaskich(kręgi, arkusze, paski blach):
Warunki zapłaty
- Termin zapłaty ceny za towar biegnie od daty doręczenia Zamawiającemu prawidłowej pod względem formalnym i merytorycznym faktury VAT wystawionej po wykonaniu przez Dostawcę Zamówienia, co obejmuje zarówno dostawę towaru zgodnego z Zamówieniem jak i dostarczenie Zamawiającemu wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych prawem, niniejszymi OWZ, jak i wskazanych w Zamówieniu.
- Dostawca zobowiązany jest wskazać w fakturze VAT numer rachunku bankowego Dostawcy oraz nazwę banku i SWIFT/BIC banku w przypadku płatności w walucie innej niż PLN, na jaki zgodnie z zawartą umową ma być uiszczona cena za towar i/lub usługę. Zapłata za towar i/lub usługę przez Zamawiającego dokonywana jest na rachunek bankowy wskazany na fakturze, a w razie jego niewskazania w fakturze, na rachunek bankowy określony w umowie. Jakiekolwiek zmiany nr rachunku bankowego, na jaki Zamawiający ma uiścić cenę za towar i/lub usługę mogą być dokonane przez Dostawcę wyłącznie w zawiadomieniu o takiej zmianie doręczonym Zamawiającemu na piśmie pod rygorem nieważności w oryginale, podpisanym przez osoby uprawnione do reprezentacji Dostawcy wraz z kartą wzorów podpisów (bankowa karta wzorów podpisów).w/w zawiadomienie musi być doręczone Zamawiającemu pocztą tradycyjną i dodatkowo drogą mailową.
- Jakiekolwiek postanowienia lub zastrzeżenia zamieszczane jednostronnie przez Dostawcę na fakturach, które nie wynikają z umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym a Dostawcą (w tym zastrzeżenia dotyczące prawa własności towaru) nie są wiążące dla Zamawiającego.
- Koszty związane z realizacją płatności za towar/usługę, pokrywane są w ten sposób, że Zamawiający pokrywa koszty banku Zamawiającego, natomiast koszty innych banków, w tym zagranicznych (banku pośredniczącego i banku beneficjenta) pokrywa Dostawca.
- Datą dokonania płatności należy rozumieć jako datę obciążenia rachunku bankowego Zamawiającego.
- Jeżeli dostawa Towaru nie zostanie zrealizowana zgodnie z Zamówieniem/Umową, Zamawiający będzie uprawniony do wstrzymania dokonania płatności lub przedłużenia terminu płatności do momentu pełnego i prawidłowego wykonania przez Dostawcę przedmiotu Zamówienia / Umowy. Nie ogranicza to prawa Zamawiającego do egzekwowania postanowień klauzuli kar umownych.
- Cesja wierzytelności przysługujących Dostawcy względem Zamawiającego nie może nastąpić bez uzyskania przez Dostawcę uprzedniej pisemnej zgody Zamawiającego.
- Dostawca, na wniosek Zamawiającego, ma obowiązek udzielić Zamawiającemu informacji, dotyczących przyznanego Dostawcy limitu kredytu kupieckiego w tym w szczególności: nazwy ubezpieczyciela, wielkość wnioskowanego i przyznanego limitu, czy stopnia jego wykorzystania. Dostawca zobowiązuje się również do informowania Zamawiającego o każdej zmianie wielkości limitu kredytu kupieckiego.
Usługi
Jeśli Zamówienie/Umowa obejmuje usługi świadczone przez Dostawcę przyjmuje się dodatkowo, że:
- Wartość usług zawarta jest w cenie Zamówienia / Umowy.
- Wszystkie koszty dodatkowe związane z świadczonymi przez Dostawcę usługami zawarte są w Zamówieniu.
- Dostawca zobowiązany jest zapewnić personel o kwalifikacjach odpowiednich do właściwego i terminowego wykonania usługi.
- Dostawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkody i straty powstałe wskutek działań personelu świadczącego usługi jak również wskutek niewłaściwych instrukcji i wskazówek przekazanych przez personel Dostawcy Zamawiającemu.
Informacje poufne
- Dostawca nie będzie rozpowszechniać, kopiować ani ujawniać osobom trzecim informacji dotyczących współpracy, a w szczególności interesów stron chronionych przepisami prawa oraz podejmie stosowne przedsięwzięcia niezbędne do zapewnienia ochrony informacji i ich źródeł zarówno w całości, jak i poszczególnych kwestii.
- Wszelkie pisemne lub ustne informacje przekazane Dostawcy przez Zamawiającego dotyczące know-how, specyfikacji, procedur, potrzeb i wszelkich technicznych informacji, dokumentów i danych Zamawiającego w tym danych finansowych, będą traktowane przez Dostawcę jako poufne i nie będą ujawniane osobom trzecim bez uzyskania uprzedniej zgody Zamawiającego wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności. Powyższe informacje poufne będą mogły być wykorzystane przez Dostawcę tylko w celu realizacji Zamówienia lub przygotowania oferty.
Ochrona danych osobowych
- Na potrzeby realizacji Umowy Strony mogą udostępniać sobie nawzajem dane osobowe swoich przedstawicieli oraz innych osób w związku z realizacją Umowy w zakresie wynikającym z postanowień w nim zawartych.
- Każda ze Stron zobowiązuje się zapewnić przetwarzanie danych osobowych zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, w szczególności z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
- Strony oświadczają, że przekazane dane osobowe zostały zgromadzone zgodnie z obowiązującym prawem i jako administratorzy tych danych osobowych lub profesorzy są upoważnione do ich udostępniania.
- Strony oświadczają iż wdrożyły odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych z odpowiednimi postanowieniami RODO oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa, które to środki zabezpieczają je w należyty sposób.
- Klauzula informacyjna Biura Techniczno-Handlowego BTH Import Stal Sp. z o.o. wobec danych osobowych Dostawcy lub danych osobowych pracownika/współpracownika Dostawcy znajduje się na stronie internetowej Spółki – [LINK]
- Dostawca zobowiązuje się do wypełnienia obowiązku informacyjnego przewidzianego w art. 13 oraz art. 14 RODO, wobec osób fizycznych, o których mowa w ust. 1 oraz zobowiązuję się do wypełnienia go niezwłocznie w przypadku zmiany lub rozszerzenia liczby osób, o których mowa powyżej.
Postanowienia końcowe
Stosunki prawne Stron reguluje wyłącznie prawo polskie. Wyłącza się w całości stosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzonej 11 kwietnia 1980 roku w Wiedniu oraz Konwencji o przedawnieniu w międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzonej 14 czerwca 1974 roku w Nowym Jorku.
- Dostawca i Zamawiający będą dążyć do polubownego załatwienia wszelkich sporów wynikłych w związku z wykonywaniem umów objętych OWZ. W przypadku niemożności polubownego załatwienia sprawy, wszelkie spory wynikłe pośrednio lub bezpośrednio z niniejszych uregulowań rozstrzygają sądy powszechne właściwe miejscowo dla siedziby Zamawiającego. Zamawiający zastrzega sobie prawo złożenia powództwa do sądu właściwego dla Dostawcy, jeżeli może to wpłynąć na przyśpieszenie rozstrzygnięcia sporu.
- W przypadku nieważności niektórych postanowień OWZ wskutek wprowadzenia odmiennych regulacji ustawowych lub ich nieskuteczności, pozostałe postanowienia nie tracą swojej ważności.
- W przypadku rozbieżności pomiędzy niniejszymi OWZ a treścią Zamówienia, pierwszeństwo mają postanowienia Zamówienia.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi postanowieniami OWZ mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego.
Potrzebujesz naszej pomocy? Skontaktuj się z nami.
Nasi kompetentni handlowcy świetnie doradzają w wyborze odpowiednich materiałów i proponują dogodne warunki współpracy.